Subscribe:

divendres, 1 d’octubre del 2021


Boumort, la gran reserva salvatge del Prepirineu.

Vista de Boumort, des d'Hortoneda. Foto de Maria Rosa Vila.        


"Sabíeu que fa 36 milions d’anys a la zona de la conca de Tremp, limitada al nord per Boumort, hi havia un gran llac amb un delta de pantans i boscos tropicals? S’hi ha trobat fòssils de tortugues, cocodrils, tapirs i micos, entre altres bestioles d’aparença prehistòrica, que van viure-hi llavors"

"Fa 5 milions d'anys l'aigua va començar a excavar  el congost del Collegats."

 "Les roques són un diari de la Terra, que es va començar a escriure fa milions d'anys. Segons els experts, a Boumort i als seus voltants, es fàcil observar esdeveniments tan importants com les conseqüències
de l'aixecament dels Pirineus, i obrir-ne les pàgines és una lectura apassionant!"

(Fragments de l'escrit de la Núria Garcia Quera, a la revista Descobrir)


M. Roser Algué Vendrells.

34 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. Un paisatge preciós que amaga un munt de curiositats, que no podriem ni imaginar, si no fos pels arqueòlegs o científics. És molt interessant M.Roser!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo ho vaig trobar-ho molt interessant, per això ho he volgut compartir. M'encantaria fer una passejada per aquestes fantàstique muntanyes.

      Elimina
  3. Aquests dies, veient el volcà de la Palma, he pres consciència de com s'han pogut originar les terres i com de fàcil és que desaparegui tot.
    Una foto preciosa i un tema interessant.

    Aferradetes, Roser.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies, el què passa que aquest paisatge s'ha format durant milers d'anys...Jo no hi he estat aquí però ja m'agradaria...I ara que parles vdel volcà, que trist, a veura estèticament és preciós, èrò només de pensar que s'han ensorrat més de mil cases , fa molta pena...Alguns hi han deixat tots els recorts d'una vida...
      Petonets, Lluneta.

      Elimina
  4. Molt interessants aquestes informacions!

    Els paisatges van canviant amb els temps, els segles i els canvis climàtics. A vegades som tan egocèntrics que ens pensem que passen coses només degudes a la intevenció humana i no és tant. La Terra va a la seva i crea i destrueix al seu ritme i al seu aire i poca cosa (o res) hi podem fer.

    La revista Descobrir es molt bonica.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Aquestes muntanyes sembla que s'hagin fet en un tres i no res , i sugur que han passat milers d'anys abans que tinguessin aquesta forma tan impressionant...No la conec aquesta zona jo.
      He estat pensant en el volcar de les Palmesi és molt trist la quanitat de persones que han perdut la casa i molt recorts, sort que ningú ha pres mal...Segur que quan el volcar descansi, l'illa haurà canviat de forma.
      Bon cap de setmana, Carme.

      Elimina
  5. Boa tarde minha querida amiga. Com certeza um lugar e bela paisagem que eu gostaria muito de conhecer. Bom final de semana.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ha , bona nit, a mi també m'agradaria pasejar-me per aquestes muntanyes, són una meravella, però jo no hi he estat mai.
      Bon cap de setmana per a tu també.

      Elimina
  6. El món, tomba i gira com i quan vol... nosaltres només som les formiguetes que ens hi passegem per sobre :) hehehe
    Una abraçada !

    ResponElimina
    Respostes
    1. Els milers i milers d'anys que han hagut de passar perquè es formés el relleu d'aque indrets, pero m'encantaria...
      Suposo que a la Palma canviarà el relleu després d'aquells rius de lava. Que trist quanta gent sense casa...
      Bona setmana, Artur.

      Elimina
  7. La història escrita a les pedres.
    I quines pedres!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Com diu la Núria "les roques són un diari de la Terra, que es va començar a escriure fa milions d'anys".
      Bon vespre, Xavier.

      Elimina
  8. Hola M.Roser, llegirte es aprendre.El meu marit D.E.P. va ferhi les milicies Universitaries els 1ers tres mesos, i els cuatre mesos del ultim any.Jo vareig estar una vegada.
    T<mbé t´he comentat el Post de les semarretas dibuixades en en Ximo.Un petó

    ResponElimina
  9. Aquestes muntanyes, són una meravella, jo no hi he estat mai, però m'encantaria...Ara miraré l'altre comentari!
    Estàs més animadeta? espero que sí, el pas del temps ajuda!
    Petonets, Montserrat.

    ResponElimina
  10. Un paisaje precioso. Qué maravilla.
    Petons.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Rocío, la naturaleza nos regala bellos paisajes, aunque a veces también algún desastre difícil de controlar...
      Petonets.

      Elimina
  11. Saps què, Roser? Sempre que llegeixo o escolto sobre tants milions d'anys, penso que m'agradaria haver-hi estat. No sé si una estona o tota una vida, però hi veig i m'imagino la vida tan diferent de la nostra que tinc curiositat. Curiositat que no resoldré, està clar.
    Petonets!

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi se'm fa difícil imaginar tants anys i sí, també m'agradaria haver-hi fet un tomb...Jo també tinc curiositat per saber com deurà ser las vida d'aqui una quants milions d'anys, potser ja no existirà el planeta.
      Petonets, Teresa.

      Elimina
  12. Respostes
    1. Moltes gràcies, Rajani.
      Que tinguis una bona setmana.

      Elimina
  13. No hi he estat mai en aquest lloc però m'agradaria conèixer-lo. Amb el que ens comparteixes ja en tinc informació i molt interessant. La revista Descobrir vam molt la pena, sempre hi ha imatges i temes d'una importància rellevant.
    Petonets, Roser

    ResponElimina
  14. Jo tampoc hi he esta mai, Núria, i m'encantaria, perquè són unes muntanyes espectaculars...A la revista Descobrir , jo hi estic suscrita, és molt bonica, té molta informació del nostre país i a més, és barata!!!
    Bon cap de setmana, Núria.

    ResponElimina
  15. Paisatge ben interessant, aquest que has posat, Roser, ple de suggeriments. Espero que l'estiu t'hagi provat molt. Et desitjo una bona nit de diumenge. Una abraçada.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Bona tarda Olga,
      És que la revista Descobrir porta unes informacions molt interessants sobre el nostre país. Ja he vist que tenia un correu electrònic, però aquest blog que dius, no em sona de res. ho tornaré a mirar.
      Petonets, Olga.

      Elimina
  16. Bellísimo lugar, lleno de magia, gracias por compartir tan lindas e interesantes entradas.
    Un abrazo!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Muchas gracias amiga, a veces les pido a algunos fotógrafos, que me dejen usar sus fotos o también sus pequeñas lecciones sobre la naturaleza del país y normalmente siempre me dejan, incluso me lo agradecen...
      Petonets, Adriana.

      Elimina
  17. I a mi també m'agraden molt, són espctaculars...
    Bon vespre, Anna.

    ResponElimina
  18. A natureza é simplesmente exuberante!!!!

    Beijos
    Joelma

    ResponElimina
  19. Doncs si, tens tota la raó...Ja m'imagino enfilant-me per aquestes muntanyes...Ni hi he estat mai, i aixo que no és molt lluny, d'on visc jo.
    Petonets, Joelma.

    ResponElimina
  20. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  21. ¡Hola, M. Roser, pues sí que debe ser super interesante! Me encanta saber de todo lo que dejaron nuestros ancestros, igual andan por ahí nuestras raíces… Me gusta esta entrada mucho, gracias por compartir historia y su sabiduría.

    Bueno, amiga me alegra un montón estar de nuevo con todos mis blogs amigos y el tuyo siempre fue y sigue siendo uno de ellos.

    Te dejo mi gratitud y mi gran estima, un abrazo y se muy, muy feliz.
    Buena noche, amiga. y buena semana.

    ResponElimina
  22. Hola Marina!
    A mi estas montañas tan majestuosas me producen sensación de libertat...
    Hay que ver que tu blog ha hecho más vacaciones que el mío, je, je!
    Ha mi también me apetece visitar tu casita virtual...
    Un beso grande y que seas feliz.
    Petonets, Marina.

    ResponElimina