Subscribe:

dilluns, 8 de febrer del 2021





Castell de Cardona

A TV3, fan un programa per escollir el monument ( em sembla que romànic)de Catalunya preferit de la gent. Ho fan de dos en dos com una espècie de torneigs medievals. En aquest cas era el castell de Cardona i el de Miravet, per cert que va guanyar el de Cardona, però encara falten alguns combats. Com que ja sabeu que jo sóc del Bages, per a mi aquest castell és el meu preferit, trobo que és una meravella. He trobat totes aquestes fotos al Facebook i m'ha fet il·lusió fer-ne un post.
El noi que anunciava el concurs, el dia del combat deia que " Cardona va ser l'últim bastió on Catalunya va ser com voldrien que fos els catalans"
Prop del castell hi ha la muntanya i les famoses mines de sal de Cardona una autèntica meravella de la natura.

"L'episodi més emblemàtic de la fortalesa és la resistència protagonitzada contra les tropes de Felip V durant la guerra de Successió, ja que es va convertir en la darrera plaça forta catalana que va capitular, el 18 de setembre de 1714."
Al 1913  hi van penjar una bandera negra amb el lema "VIUREM  LLIURES O MORIREM."

El 18 de setembre de 1714, una setmana després de la caiguda de Barcelona, el comandant de la plaça, el coronel Manuel Desvalls i de Vergós, va obtenir una capitulació que garantia la llibertat de tots els defensors i de tots els fusellers de muntanya disseminats pel país i la tornada a casa dels soldats...


            












I participen 12 monuments i hem sembla que el proper  torneig és dissabte. (no sé l'hora). El darrer el va guanyar el castell de Cardona, i el proper combat serà Poblet, contra Santes Creus. Els sis guanyadors de cada programa, s'enfrontaran a una gran final on sabrem quin ha triat la gent de Catalunya, com a monument preferit!!!

M. Roser Algué Vendrells.

30 comentaris:

  1. ¡Maravillosa entrada! gracias por compartir las imágenes de estos preciosas castillos, es una hermosa tierra en la que vives.

    Te dejo mi cariño y un abrazo.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias a ti por ser tan buena amiga...Fíjate que todas las fotos són del mismo castillo, pero con enfoques distintos...I sí la mía es una tierra de cstillos!
      Un beso grande, bonita.

      Elimina
  2. Precioses imatges del castell de Cardona i de la muntanya de la sal. No he estat mai al castell de Cardona, vaig veure el programa de "Batalla Monumental" on ensenyaven el castell de Cardona i és espectacular. El que tinc clar, és que algun dia hi aniré!
    Una abraçada!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo no vaig veure el programa, però hi he estat moltes vegades, trobo que és un castell espectacular i molt especial per nosaltres per tot el què representa...La muntanya de sal és tot un prodigi de la natura, trobo que val molt la pena anar-hi.
      Petonets, Marta.

      Elimina
  3. No m'estranya que guanyés, és magnífic per les fotos que ens mostres, que imagino al natural encara ho serà més.

    Aferradetes, Roser.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs si Lluneta és espectacular al natural perquè te'l trobes quan menys t'ho esperes...Va guanyar la batalla de l'altre dia, però ara ha de participar al torneig final!
      Petonets, Bonica.

      Elimina
  4. Quines imatges tan boniques. Tant el castell de Cardona com la Muntanya de Sal són impressionants, tenim indrets ben macos al Bages ;)
    Petonets, Roser i gràcies per compartir aquestes fotografies.

    ResponElimina
    Respostes
    1. No és perquè sigui de la meva terra i de la teva també, però el trobo dels més espectaculars de Catalunya, Suposo que tu hi has estat!
      Petonets, Núria. M'agrada presumir de castell.

      Elimina
    2. Penso com tu, no és perquè sigui de la nostra terra, però és dels més macos. I sí, hi he estat, fa temps que no vaig a Cardona ara però sí sí, hi he estat uns quants cops.

      Elimina
  5. Boa noite minha querida amiga. As imagens são maravilhosas, que vontade de ir nesse lugar.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Preciós castell, Totes les fotos són el mateix, jo vaig néixer molt a prop en un poble petit ...Hi he anat moltes vegades!!!
      Bona nit, Luiz.

      Elimina
    2. Bom dia, quem me dera ir um dia com você num lugar maravilhoso desse, seria um sonho realizado.

      Elimina
  6. Has fet una tria preciosa de fotografies de Cardona.
    Sigui quin sigui el resultat d'aquest concurs no convencerà tothom. És molt subjectiu. Però el programa està molt bé per a donar a conèixer a la gent aquests monuments tan importants, i promocionar-ne les visites quan la pandèmia permeti la gent sortir de les seves comarques.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo no l'he vist cap dia el programa , ja que no sabia que el feien, però aquesta setmana si que el miraré. Sempre és bo que la gent conegui una mica més el país, que guanyi el concurs un monument o l'altre és el de menys. No sé si hi has estat tu, però al natural , és impressionant i la muntanya de sal i les coves , són una meravella de la natura.
      Avui arreglant la guia de telèfons he trobat el de la Carme de Can Massa i l'hi he trucat...Ha estat molt contenta, ja que es recordava de mi i hem contactat per WhatsApp i tot.
      Bon vespre, Xavier.

      Elimina
  7. Cardona és espectacular, però no hi he estat mai! Algun dia hi hauré de posar remei, perquè no pot ser. El que no faig és mirar el programa aquest. He de reconèixer que no estic gens interessat en tots aquests formats televisius d'autoconsum que fan a TV3...

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs no saps pas el què t'has perdut, he, he...És que entre el castell i la muntanya i les mines de sal, val molt la pena. Jo el programa tampoc l'he vist, que no sabia que el fessin, ara si que me'l miraré. Jo trobo que està bé que coneguem una mica més el nostre país.
      Bona nit, XeXu.

      Elimina
  8. Pobra Catalunya, que va ser "tan rica i plena...". Ara també vivim sota el mateix sol, amb la certesa de ser escanyats i insultats pels que van guanyar la guerra.
    Molt bones fotos, M. Roser. I, encara que sigui de tarda, et desitjo una bona nit, que és més llarga. Una abraçada.

    ResponElimina
  9. Aquest castell trobo que pels catalans és tota una icona, pel fet de ser l'últim bastió que ve caure al 1714...Jo dic que és el meu castell, perquè és molt a prop d'on vaig néixer!
    Per desgràcia les fotos no són meves , són "pescades" d'Internet...Jo en tinc de meves, però són en paper!
    Gràcies per aqueta bona tarda, que sempre va bé.
    Petonets, i bona nit, Olga.

    ResponElimina
  10. Magnífic indret ! Tenia entès que el castell no va caure ni es va rendir, va ser l'únic ! La capitulació va venir per un tractat amb que es donava la guerra per acabada al no haver cap mes resistència que aquella .(Mes o menys). Un dia, hi aniré, que també està pendent !! . Salut !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs per desgràcia si que es va rendir, però va ser l'últim...Si no hi has estat mai val la pena, perquè vist al natural és una passada, a més hi ha la muntanya i les mines de sal que són una meravella i no és gaire lluny!
      Bon vespre, Artur.

      Elimina
  11. Com a bon bagenc -adoptat- he estat molts cops al Castell de Cardona. Em sembla un lloc fascinant, tant per la potència de l'espai com per la fabulosa vista que s'hi pot admirar. Fins i tot hi he viscut una Missa del Gall quan les feia amb els "Amics de l'Art Romànic del Bages" que, cada any les celebraven en un indret diferent. Sovint en petites esglesioles però aquell any a la basílica del Castell on, entre d'altres coses històriques que ja heu comentat, l'any 1964 s'hi va filmar la pel·lícula d'Orson Wells: "Campanades a mitjanit". Va ser tot un esdeveniment. Si voleu saber-ne més detalls -alguns molt curiosos- podeu llegir-lo en aquest article de Sàpiens:
    https://www.sapiens.cat/batalla-monumental/quan-orson-welles-va-convertir-cardona-en-un-plato-de-cinema_200659_102.html
    Cardona, doncs, mereix una visita. I si hi afegim la muntanya de sal, encara més!
    Una abraçada, Roser!

    ResponElimina
  12. Jo sempre dic que és el meu castell, no tothom en pot presumir a la seva comarca, d'una joia com auesta...Tan les vistes com l'edifici són una meravella, això de la peli també ho sabia, miraré les curiositats.
    Jo vaig anar-hi un dia a sopar i a dormir, feia l'afecte que estaves a Edat Mitjana...
    I tens raó amb la muntanya i les mines de sal, val molt la pena de visitar-lo. Jo hi he estat un munt de vegades1
    Petonets, August.

    ResponElimina
  13. UNa bonita exposición de imágenes.

    Besos.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gracias Maria, me gusta hacer recopilaciones de fotos bonitas de mi país y compartirlas!!!
      Petons, Roser.

      Elimina
  14. Es un lugar maravilloso, de los muchos que tiene tu tierra.
    Petonets.

    ResponElimina
  15. Gràcias amiga, supongo que cada persona sus paisajes le parecen los más bonitos del mundo...
    Petonets, Rocío.

    ResponElimina
  16. Um post realmente fantástico amei tudo, as imagens são incríveis , sem contar que a frase:"VIVEREMOS LIVRES OU MORREREMOS." é bem impactante para mim , é algo que pulsa dentro do meu ser, mas eu nunca tinha verbalizado dessa forma.

    Beijos
    Joelma

    ResponElimina
  17. Hola bonica,
    Aquestes fotos són totes el mateix castell i
    és molt a prop d'on jo vaig neixer...
    Quan l'any 1714 Catalunya ve deixar de ser independent a la guerra de successió, els habitants del castell van posar aquest lema "VIUREM LLIURES O MORIREM", al costat d'una bandera negra i de fet va ser el darrer castell capitular més tard...És un símbol pels catalans!!!
    Petonets, Joelma.

    ResponElimina
  18. Bom dia minha amiga, obrigado por os trazer poemas maravilhosos.

    ResponElimina
  19. Si et refereixes als poemes del post següent, són d'un poeta que va morir aquesta setmana. Vivia a prop de casa meva i jo el coneixia molt.
    Bon diumenge, Luiz

    ResponElimina