Subscribe:

dilluns, 1 de març del 2010

REFLEXIÓ SOBRE LA POESIA

No puc pas evitar de començar així:” ¿què és poesía? Poesía eres tu” (Bequer).

Jo penso que per fer poesia calen dues coses importants: Tenir alguna cosa per transmetre(sentiment) i saber-ho transmetre (tècnica). Hi ha qui té molt per dir i no sap explicar-se, i qui s’explica molt bé, però no té gran cosa a dir...Jo, si he de triar, prefereixo que predomini el sentiment.

Potser també cal tenir necessitat d'expressar-se. El poeta xec Rilke, en el llibre cartes a un jove poeta, li diu: ”no escriguis poesia, si no tens necessitat de fer-ho”. Jo, aquí, discrepo una mica, ja que crec que pots escriure’n només pel gust de fer-ho, perquè t’agrada compartir sensibilitats.

També diria, que la poesia és una actitud davant la vida. És anar pel món observant el que passa al nostre entorn, perquè les persones i les coses ens transmeten missatges, i un cop els hem fet nostres, podem fer-ne partícips als altres. A mi m’agrada molt aquella frase que diu:
APRENDRE A MIRAR ÉS APRENDRE A ESTIMAR"
.

I no necessàriament el poeta, a d’escriure poemes i a l’inrevés, hi ha qui escriu poesia i té molt poc de poeta. És clar que això és molt relatiu, però per a mi, té molt a veure amb la sensibilitat i l’estètica. I per sensibilitat entenc no quedar-se indiferent davant les coses, tant si són positives com negatives.

També voldria parlar de la interpretació de la poesia. És fiable? i tenim dret? A vegades és fàcil saber que ens vol dir l’autor/a, però sovint cada lector/a en té la seva pròpia visió.

I, finalment, penso que la poesia s’escriu principalment per ser llegida, ja que quan passa a ser poesia escoltada, depenem molt del sentiment que hi posi la persona que en fa la lectura.
M.Roser Algué Vendrells

7 comentaris:

  1. Hi ha un llenguatge poètic i una tècnica poètica. No tothom pot escriure poesia dintre les normes i regles que estan establertes, però hi ha qui en les paraules té suficient emotivitat i delicadesa per poder considerar-lo poesia.

    ResponElimina
  2. Exacte Imma, per això a mi m'agrada molt la prosa poètica, perquè et dóna més llibertat en la forma, però pot ser igal d'emotiva i sensible que la poesia.
    Una abraçada,
    M. Roser

    ResponElimina
  3. L'ordinador se m'ha menjat una u...
    volia dir igual.Roser

    ResponElimina
  4. BUENO vamos por parte, yo creo como el autor ese que nombraste, la poesía se escribe por necesidad, si no mejor es quedarse callado o escribir otra cosa, porque poesía es sentimiento y necesidad de trasmitirlo, si no solo estamos trasmitiendo versitos vacios, mi experiencia me dice que es así, yo he escrito mucho por necesidad y he escrito sin necesidad tambien y las diferencias son notorias, mira que no es facil escribir un infantil con necesidad jajaja pero siempre le encuentras la vuelta para espresar lo que un niño expresaria en esa situación almenos es lo que intento, en cuanto a la interpretación me parece magico que cada uno encuentre una diferente sobre un mismo poema, eso habla de nuestro libre albeldrio y de nuestra capacidad de reaccion ante un mismo estimulo, no somos maquinas y al leer ponemos mucho de nuestro sentimiento tambien por eso la lectura que le demos puede diferir de la que le de otra persona o la misma que lo escribio...
    Y en cuanto a si debe ser recitado o no, yo cuando recito un poema al igual que cuando lo escribo le estoy ofreciendo a quien lee una manzana, puede que de el primer mordisco y me la devuelva porque no le gusto o puede que se la como y la disfrute, digamos depende de quien reciba, yo me conformo con tener algo para ofrecer...

    besitos y buen inicio de semana

    ResponElimina
  5. Hola Mónica, gràcias por tu conferència filosófico poética...
    Pues fíjate que yo, alguna vez escribí por necesidad i es cuando peor me ha salido, porquè como sólo lo escribía para mi, era puro sentimiento y poca técnica(algún que otro pòema de amor o desamor) Generalmente escribo porquè me hace ilusión hacerlo y que los demás lo compartan conmigo, pienso que así también puedo transmitir sentimientos. Lo de los poemas recitados, es por experiéncia de recitales de personas que presumen de rapsodas, y luego, al escucharles, se te cae el alma a los piés ( y menos mal que el alma no pesa...)pero también hay personas que de un poema normalito, hacen una obra de arte.
    Hoy la meteorología nos ha hecho un regalo precioso y más por lo inesperado...una preciosa nevada, para delícia de chicos y grandes y sólo faltan dos semanas para la primavera!!!
    Besos heladitos con estrellitas de nieve.
    M. Roser

    ResponElimina
  6. Recien estoy viendo el comentario que te deje antes, la pucha que tenía ganas de escribir jajajaj, es largo como esperanza de pobre,

    acá llueve solo llueve, asique los besos seran mojaditos jaja
    adios y buen finde semana

    ResponElimina
  7. Estic totalment d'acord en allò que dius, sobretot en allò de "la poesia és una actitud davant la vida.
    A mi també m'agrada la prosa poètica i quant a les lectures penso que cada lector refà el poema, amb més o menys empatia amb l'autor, segons els seu bagatge personal.

    Besadetes i molt bona primavera

    ResponElimina